Το Π.Μ.Σ. «Θέατρο, Εκπαίδευση, Κοινωνία» αποσκοπεί στην περαιτέρω προαγωγή της γνώσης, την ανάπτυξη της έρευνας και των τεχνών, την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, ερευνητικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και αναπτυξιακών αναγκών της χώρας, στην υψηλού επιπέδου εξειδίκευση των πτυχιούχων σε θεωρητικές και εφαρμοσμένες περιοχές, με ιδιαίτερη έμφαση στις σύγχρονες ερευνητικές κατευθύνσεις της Θεατρολογίας, της Σκηνικής Πράξης και του Θεάτρου στην Εκπαίδευση.
Ειδικότερα, σκοπός του Π.Μ.Σ. είναι η εξειδίκευση στο αντικείμενο της σύνδεσης του θεάτρου και των άλλων παραστατικών τεχνών με τις κοινωνικές συνιστώσες τόσο από θεωρητική όσο και από καλλιτεχνική πλευρά σε συνδυασμό με την παροχή των απαιτούμενων γνώσεων για τη διδασκαλία του αντικειμένου αυτού σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και σε άλλους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θεμελιώδης στόχος του Π.M.Σ. είναι η προώθηση ακαδημαϊκής και εφαρμοσμένης διδασκαλίας υψηλού επιπέδου, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η αποτελεσματική διασύνδεσή τους με την έρευνα, με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές.
Ειδικότεροι Στόχοι ανά ειδίκευση:
Α. Για την ειδίκευση: «Θεατρολογία»
Σκοπός της ειδίκευσης «Θεατρολογία» είναι η κατάρτιση και ειδίκευση επιστημόνων θεατρολόγων και η προαγωγή της γνώσης και της έρευνας στο πεδίο του θεάτρου και των συναφών καλλιτεχνικών και επιστημονικών τομέων σε μια ιστορική, κοινωνική και ανθρωπολογική προοπτική, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις σύγχρονες εξελίξεις της επιστήμης, της τέχνης και της τεχνολογίας. Επίσης επιδιώκεται η πολλαπλή σύνδεση του θεάτρου με κοινωνικές παραμέτρους, καθώς και η άμεση σύνδεση με τη διδακτική πράξη σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και σε άλλους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς. Επιπλέον, σκοπός της ειδίκευσης «Θεατρολογία» είναι οι συνεργασίες με την ειδίκευση «Σκηνική Πράξη» και «Θέατρο στην Εκπαίδευση». Η συνεργασία αυτή εξασφαλίζεται με τη δυνατότητα των φοιτητών / φοιτητριών να επιλέγουν μαθήματα από διαφορετική ειδίκευση, κάτι το οποίο ενισχύει την εποπτεία που οφείλουν να έχουν οι θεατρολόγοι πάνω στην πολυσύνθετη φύση του θεατρικού φαινομένου.
Στους επί μέρους στόχους της ειδίκευσης «Θεατρολογία» εντάσσονται:
- Η κάλυψη των εκπαιδευτικών αλλά και των επιστημονικών και καλλιτεχνικών αναγκών φορέων σχετικών με το θέατρο και γενικότερα με την καλλιτεχνική δημιουργία. Ειδικότερα οι ανάγκες αυτές αφορούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και σχετικούς επιστημονικούς και καλλιτεχνικούς οργανισμούς, όπως ερευνητικούς φορείς, ερευνητικά, επιστημονικά και κοινωνικά κέντρα καθώς και φορείς πολιτισμού.
- Η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας σε ποικίλους τομείς και εκδηλώσεις με τοπικούς φορείς της περιφέρειας Πελοποννήσου, τον Δήμο Ναυπλιέων, τους συλλόγους των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και πολιτιστικά σωματεία που προωθούν τη γνώση, τον πολιτισμό και τη διακίνηση ιδεών.
- Η ενίσχυση των διεθνών συνεργασιών μέσω του προγράμματος Erasmus+ και άλλων προγραμμάτων με εκπαιδευτικά ιδρύματα και με επιστημονικούς και καλλιτεχνικούς φορείς του εξωτερικού. Οι δράσεις αυτές και οι αμοιβαίες ανταλλαγές φοιτητών και ακαδημαϊκών διδασκάλων προωθούν διεθνείς συνέργειες ενισχύοντας τον επιστημονικό και καλλιτεχνικό διάλογο.
- Η επιστημονική και ερευνητική κατάρτιση και προετοιμασία των Μ.Φ., προκειμένου να αναλάβουν έρευνα σε διδακτορικό επίπεδο.
Β. Για την ειδίκευση: «Σκηνική Πράξη»
Σκοπός της ειδίκευσης «Σκηνική Πράξη» είναι η προαγωγή της γνώσης, και η εφαρμοσμένη έρευνα στον χώρο των παραστατικών τεχνών (Θεατρική παράσταση, Χορός, Επιτέλεση), με έμφαση στις μεθοδολογίες διδασκαλίας και καλλιτεχνικής έρευνας, καθώς και στις κοινωνικές εφαρμογές. Αν και η ειδίκευση του Π.Μ.Σ. είναι καλλιτεχνική, η συμμετοχή σε αυτή ενσωματώνει τη θεατρολογική κατάρτιση, αλλά και την εξοικείωση με τις βασικές αρχές της θεατροπαιδαγωγικής. Επιπλέον, σκοπός της ειδίκευσης είναι η συνεργασία με τις άλλες δύο ειδικεύσεις, η οποία εξασφαλίζεται με τη δυνατότητα των Μ.Φ. για επιλογή μαθημάτων από διαφορετική ειδίκευση, ενισχύοντας έτσι την εποπτεία που οφείλουν να έχουν οι καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών πάνω στην πολυσύνθετη φύση του θεατρικού φαινομένου.
Οι επιμέρους στόχοι της ειδίκευσης: «Σκηνική Πράξη»:
- Η προώθηση της έρευνας μέσω της μελέτης και εμβάθυνσης στα ερευνητικά δεδομένα της διδακτικής, στους τομείς της Σκηνοθεσίας Θεάτρου, της Υποκριτικής Τέχνης και της Τέχνης του Χορού στην Ελλάδα και διεθνώς, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα της μεθοδικής καταγραφής, κριτικής θεώρησης και αξιοποίησης νέων εφαρμογών διδακτικής στον χώρο της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με ταυτόχρονη επαγγελματική απορρόφηση των αποφοίτων του Π.Μ.Σ. σε ανάλογους φορείς (Σχολές Καλών Τεχνών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πρωτοβάθμια / δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Δραματικές Σχολές, Σχολές Σκηνοθεσίας, Σχολές Χορού, εκπαιδευτικές δομές διά βίου μάθησης, κοινωνικές δομές).
- Η προώθηση της έρευνας μέσω της μελέτης των κοινωνικών εφαρμογών στον χώρο των Παραστατικών Τεχνών προκειμένου να αξιοποιηθούν τα συμπεράσματά της σε εφαρμογές στην κοινότητα, ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και κοινωνικούς χώρους. Το γεγονός αυτό μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση δυναμικών καλλιτεχνικών στελεχών, ικανών να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του Θεάτρου και του Χορού, ως εργαλείων κοινωνικής παρέμβασης. Η εμπειρία των δράσεων και των παρεμβάσεων του Τ.Θ.Σ. σε ομάδες και χώρους όπως οι φυλακές, οι Ρομά, οι δομές διαμονής προσφύγων, κέντρα απεξάρτησης κ.ά. αποτελούν σημαντικό σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη της έρευνας προς την κατεύθυνση αυτή στο πλαίσιο του Π.Μ.Σ.
- Η εκπαίδευση ειδικευμένων καλλιτεχνών σε διδακτικές μεθόδους στους τομείς δραστηριοποίησής τους, γεγονός που θα συμβάλει στην εύρεση εργασίας τόσο στην ελληνική, όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά, αφενός, και στην τροφοδότηση των δομών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με ειδικευμένο διδακτικό προσωπικό, αφετέρου.
- Η πρακτική εξάσκηση και εξοικείωση των Μ.Φ. με καινοτόμους κώδικες της θεατρικής δημιουργίας και των παραστατικών τεχνών, μορφές τοποσυναφείς θεάτρου, θεάτρου του δρόμου, θεάτρου κοινωνικής παρέμβασης, τοποσυναφείς παραστάσεις χορού και θεάτρου, κοινωνικές εφαρμογές του χορού, όπως ενδεικτικά: το Θέατρο Φόρουμ, το Θέατρο Ντοκουμέντο, το Χοροθέατρο, το Μουσικό θέατρο, τα Χάπενιγκς, το θέατρο πολιτικής παρέμβασης, η Περφόρμανς, οι εικαστικές εγκαταστάσεις θεατρικού χαρακτήρα, οι σκηνογραφικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο, οι πολυμεσικές επιτελέσεις, ο θεατρικός φωτισμός και το αστικό τοπίο, ο συνδυασμός αυτών κ.ά.
- Η επαφή και εξοικείωση με τις τεχνολογίες του θεάτρου (πολυμέσα, θεατρικός φωτισμός, σκηνογραφικές και ενδυματολογικές κατασκευές) και η απαραίτητη γνώση των χρήσεών τους, η οποία απαιτείται για τη δημιουργία θεατρικών, μουσικών, εικαστικών, χορευτικών αυτοσχεδίων δρωμένων και άλλων επιτελέσεων σε εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς και θεατρικούς χώρους από τη σκοπιά της διδακτικής και των κοινωνικών εφαρμογών αλλά και πειραματικά, με στόχο την παραγωγή πρωτοτύπου αυτονόμου καλλιτεχνικού έργου ως καρπού της εφαρμοσμένης έρευνας στο πλαίσιο του Π.Μ.Σ.
- Η διασύνδεση του Τ.Θ.Σ. του Πα.Πελ. με αλλά Α.Ε.Ι. του εσωτερικού και του εξωτερικού, διεθνή δίκτυα και οργανισμούς στο αντικείμενο της εφαρμοσμένης έρευνας στις Παραστατικές Τέχνες καθώς και η συνεργασία με ερευνητικούς φορείς, επιστημονικά και κοινωνικά κέντρα, καθώς και φορείς πολιτισμού.
- Η συμβολή του Τ.Θ.Σ. ως ερευνητικού παιδαγωγικού κέντρου, ως κέντρου σχεδιασμού και δράσης για τις Παραστατικές Τέχνες στην Ελλάδα.
- Η συνεργασία του Τ.Θ.Σ. του Πα.Πελ. με τους κοινωνικούς χώρους της διά βίου μάθησης που βρίσκονται στην Πελοπόννησο ως προς την εφαρμογή των καινοτόμων δράσεων των Παραστατικών Τεχνών σε αλληλεπίδραση και συνεργασία με τους/τις κάτοικους, τους τοπικούς φορείς και τις μικροκοινωνίες.
- Η επιστημονική και ερευνητική κατάρτιση και προετοιμασία των Μ.Φ., προκειμένου να αναλάβουν έρευνα σε διδακτορικό επίπεδο.
Γ. Για την ειδίκευση: «Θέατρο στην Εκπαίδευση»
Σκοπός αυτής της ειδίκευσης είναι η μελέτη και η προαγωγή της γνώσης στο πεδίο του Θεάτρου στην Εκπαίδευση, καθώς και η ανάπτυξη εφαρμοσμένης έρευνας στον χώρο των επιστημών της αγωγής, μέσω της κατάρτισης εξειδικευμένων επιστημόνων, ερευνητών και εκπαιδευτών της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης στο οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο, αλλά και σε χώρους καλλιτεχνικής και κοινωνικής αναφοράς. Η ανάπτυξη και η καλλιέργεια του Θεάτρου στην Εκπαίδευση αποτελεί μια καινοτόμο, αποτελεσματική και διεθνώς αναγνωρισμένη μεθοδολογία εφαρμοσμένης παιδαγωγικής, η οποία, αξιοποιώντας μεθοδολογία και τεχνικές των παραστατικών τεχνών, ασχολείται με θέματα διδασκαλίας και μάθησης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και στη διά βίου μάθηση. Επιπλέον, σκοπός της ειδίκευσης είναι η συνεργασία με τις άλλες δύο ειδικεύσεις, η οποία εξασφαλίζεται με τη δυνατότητα των Μ.Φ. για επιλογή μαθημάτων από διαφορετική ειδίκευση, ενισχύοντας έτσι την εποπτεία που οφείλουν να έχουν οι θεατροπαιδαγωγοί πάνω στην πολυσύνθετη φύση του θεατρικού φαινομένου.
Οι επιμέρους στόχοι της ειδίκευσης: «Θέατρο στην Εκπαίδευση»:
- Η προώθηση της έρευνας μέσω της μελέτης και εμβάθυνσης στα ερευνητικά δεδομένα της Θεατροπαιδαγωγικής στην Ελλάδα και παγκοσμίως, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα του σχεδιασμού, της εφαρμογής και της αξιολόγησης νέων ερευνών και πιλοτικών πειραματικών προγραμμάτων στον χώρο της εκπαίδευσης και της διά βίου μάθησης.
- Η διαμόρφωση δυναμικών στελεχών στον χώρο της εκπαίδευσης και της διά βίου μάθησης, ικανών να εμψυχώσουν ομάδες με γνώση των θεατροπαιδαγωγικών αρχών.
- Η θεωρητική γνώση, πρακτική εξάσκηση, εφαρμογή και κατάκτηση των δομών και εργαλείων της Θεατροπαιδαγωγικής, με γνώμονα την εύρεση εργασίας στην ελληνική και στην ευρωπαϊκή αγορά.
- Η προώθηση της δημιουργικής, διαλογικής, βιωματικής διδασκαλίας μέσω του Θεάτρου στην Εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της τυπικής εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης ενηλίκων, και στη μη τυπική εκπαίδευση, σύμφωνα με επιστημολογικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης όπως η κριτική εκπαίδευση, η μαθητοκεντρική εκπαίδευση και η διαπολιτισμική εκπαίδευση, και με γνώμονα σύγχρονες θεωρίες προσέγγισης της μάθησης, όπως η μάθηση που βασίζεται στη λειτουργία του εγκεφάλου (brain-based learning), η μάθηση που βασίζεται στην τέχνη (arts-based learning), η ενσώματη μάθηση (embodied learning) και τα διδάγματα των νευροεπιστημών (neuro-aesthetics και neuro-cognition).
- Η εξοικείωση με παραδοσιακούς και νεωτερικούς κώδικες της θεατρικής δημιουργίας και των παραστατικών τεχνών, μορφές διαδραστικού, δημιουργικού και αυτοσχέδιου παιδαγωγικού θεάτρου όπως το Θέατρο των Αντικειμένων, το Θέατρο Σκιών, το Κουκλοθέατρο, τα Τελετουργικά Δρώμενα, ο συνδυασμός αυτών κ.ά.
- Η ανάπτυξη εκπαιδευτικού, ερευνητικού και καλλιτεχνικού έργου στο πεδίο της Θεατροπαιδαγωγικής.
- Ο πειραματισμός για τη διασύνδεση των τεχνών, ώστε να βελτιστοποιηθεί η εκπαιδευτική διαδικασία και το παραγόμενο προϊόν, και δυναμικά να αξιοποιηθούν οι τέχνες στην κατάκτηση της μάθησης.
- Η εξοικείωση με τη δυναμική των νέων τεχνολογιών και των τεχνολογιών του θεάτρου (πολυμέσα, θεατρικός φωτισμός, σκηνογραφικές και ενδυματολογικές κατασκευές) στις εφαρμογές του Θεάτρου στην Εκπαίδευση.
- Η διασύνδεση του Τ.Θ.Σ. του Πα.Πελ. με άλλα πανεπιστήμια του εξωτερικού και διεθνείς οργανισμούς στο αντικείμενο Θέατρο στην Εκπαίδευση, καθώς και η διασύνδεση με ελληνικά Α.Ε.Ι., με ερευνητικούς φορείς και ερευνητικά, επιστημονικά και κοινωνικά κέντρα.
- Η συμβολή του Τ.Θ.Σ. του Πα.Πελ. ως ερευνητικού παιδαγωγικού κέντρου, ως κέντρου σχεδιασμού και δράσης για το Θέατρο στην Εκπαίδευση στην Ελλάδα.
- Η συνεργασία του Τ.Θ.Σ. του Πα.Πελ. με τα γραφεία Εκπαίδευσης και τους κοινωνικούς χώρους της διά βίου μάθησης που βρίσκονται στην Πελοπόννησο ως προς την εφαρμογή των καινοτόμων δράσεων του Θεάτρου στην Εκπαίδευσης σε αλληλεπίδραση και συνεργασία με τους κατοίκους, τους τοπικούς φορείς και τις μικροκοινωνίες.
- Η επιστημονική και ερευνητική κατάρτιση και προετοιμασία των Μ.Φ., προκειμένου να αναλάβουν έρευνα σε διδακτορικό επίπεδο.
